donderdag 4 februari 2016

Zelfrijdende auto

Alleen bij Independer: Gratis Diefstaldekking bij alle WA-autoverzekeringen. Vergelijk op: prijs, kwaliteit, beoordelingen van anderen en meer. De volledig zelfrijdende auto is van de nabije toekomst.


Wat tegenwoordig een zelfrijdende auto wordt genoemd is eigenlijk een gewone auto met slimme sensoren en systemen die rijondersteu- ning biedt. De werking van de systemen in een zelfrijdende auto is in veel gevallen gebaseerd op connectiviteit: de auto verbonden met het internet.

De zelfrijdende auto heeft sensoren die zien, analyseren en communiceren met de omgeving. Slimme rijhulpsystemen (bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control en Lane Assist) laten de auto op de omgeving anticiperen. Hier lees je alles over de ontwikkeling van de zelfrijdende auto , welke systemen er zijn, wat je er aan kan hebben en.


De toekomstige introductie van zelfrijdende auto ’s is een van de belangrijkste actuele ontwikkelingen in de auto -industrie. Audi heeft een schat aan ervaring met autonoom rijden. Diverse testauto’s hebben zelfstandig al veel kilometers afgelegd op Amerikaanse, Europese en Chinese wegen.


Sosha probeert het uit en gaat kijken wat een auto allemaal nodig heeft om zelf te kunnen rijden. En wat nou als de brandweer eraan komt?

Ook voor de Formule heeft de komst van de zelfrijdende auto gevolgen. De CEO van For Mark Fields, zegt in een interview met Forbes dat hij inschat dat de volledig zelfrijdende auto binnen jaar op de markt zullen verschijnen. Zelfrijdende auto ’s’ lijken bij uitstek de oplossing voor het fileprobleem. De auto ’s kunnen namelijk dichter op elkaar rijden, wat ruimte bespaart en bovendien veiliger, zuiniger en milieuvriendelijker is.


De nauwkeurigheid in het systeem van de zelfrijdende auto ’s maakt het inparkeren van de auto veiliger en eenvoudiger. Wat we dus zoeken is een goede manier om zelfrijdende auto ’s ethisch te laten rijden. Maar het voorbeeld hierboven - hoe pakkend ook - is misleidend.


Een verkeerssituatie is geen dilemma. In bijna elk ethisch dilemma met zelfrijdende auto ’s moet je kiezen tussen het aanrijden van de ene of de andere groep mensen. Ik zal het in deze spreekbeurt vooral hebben over het begin van de zelfrijdende auto en hoe de wereld eruit ziet waarin zelfrijdende auto ’s heel normaal zijn. Wij willen de zelfrijdende auto leren hoe hij zich in dat stadsverkeer kan redden.


Het wordt allemaal anders. Anticiperen op het gedrag van de voetganger en fietser is daarvoor heel belangrijk. Zo kan een vloeiende, bijna menselijke rijstijl van de zelfrijdende auto ontwikkeld worden, die ook door anderen aanvaard wordt, aldus Gavrila. Dat blijkt uit een rapport van BI.


Burgers moeten snel, makkelijk en comfortabel van A naar B kunnen reizen.

Moderne technieken kunnen het vervoer veiliger, vlotter en schoner maken. Bijvoorbeeld reisinformatiediensten en auto ’s die met elkaar kunnen communiceren. Of auto ’s die rijtaken overnemen.


Zij raken niet afgeleid door inkomende business calls en zien plots overstekende voetgangers niet over het hoofd. Een zelfrijdende auto is afhankelijk van verschillende sensoren. Hoe werkt zo’n auto op 5G? Laserscanners, radars en camera’s bijvoorbeeld.


De RDW deelt de zelfrijdende auto op in vijf fases. De eerste fase was de gewone auto , waar je alles zelf moest doen. Op dit moment zitten we al jaren in fase twee. Andere voorbeelden van fase twee-technologie zijn bijvoorbeeld ABS en park assist.


Ongeluk met een zelfrijdende auto : wie is er verantwoordelijk? Video Nooit meer zelf sturen én een verkeer zonder ongelukken! Dat zou net zo gevaarlijk zijn als wanneer je een zevenjarig kind in het openbaar een auto laat besturen.


Eigenaren van een Tesla Model S hebben de mogelijkheid hun auto te voorzien van het systeem Autopilot. Wat hebben deze zaken gemeen, of: waar zijn de genoemde systemen voor bedoeld? Kunnen zelfrijdende auto ’s gehackt worden? De overheid gaat onderzoeken welke internationale ICT-standaarden er zijn voor vervoer. Dat doet de overheid samen met marktpartijen en kennisinstituten.


Bestuurders moeten veilig kunnen rijden. Ook moet de software niet te hacken zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts