woensdag 12 augustus 2020

Zwarte vliegjes

Zwarte vliegjes

Feestversiering en Feesthoeden. Ruime collectie stalen en zilveren sieraden voor het hele gezin. Als er kleine zwarte beestjes rondom je planten vliegen, dan is de kans groot dat het rouwvliegjes zijn.


Het vrouwtje van de rouwvlieg legt haar eitjes in vochtige aarde. De larven die uit die uitjes komen, smullen van (rottende) wortels van planten. Dus mocht je denken: ach, wat kan zo’n vliegje nu kwaad? De zwarte vliegjes zullen in dit bakje wijn verdrinken.


Tja – en dan is er nog iets. Vliegjes nabij het afvoer? Ook kunnen ze voorkomen in overige woonruimtes, stallen en mesthopen. Mogelijk hebt u te maken met de latrinevlieg.


Zwarte vliegjes

Toen waren ze even weg, maar inmiddels zijn ze weer terug. Het zijn kleine zwarte vliegjes , een millimeter of groot. Ik weet echt niet wat ik er aan kan doen.


Overigens, ik heb geroken in de kruipruimte en ik ruik daar verder niets (alleen beetje muffig). Ik ga er dus vanuit dat er geen lek zit waar de vliegjes op af zouden kunnen komen. Géén lastige kleine zwarte vliegjes meer en ook geen gekrioel van kleine larfjes in de potgrond van de kamerplanten meer.


Geen planten die ziek lijken en waar u geen idee van hebt waardoor dat nu zou kunnen komen. De kleine zwartbruine tot zwarte vliegjes hebben een omvang van plusminus tot millimeter. De vliegjes kunnen zich ook in de omgeving van woningen ontwikkelen o. Hoe kan ik rioolvliegjes weren en bestrijden? De bestrijding van deze vliegen bestaat uit twee delen: Eerst moet men de bron opsporen en die verwijderen.


Hoe kom ik van die hele kleine vliegjes af? Wij hebben al maanden last van hele kleine vliegjes. Volgens mij zijn het geen fruitvliegjes want ik heb geen fruit in de keuken of huiskamer liggen en ik houd mijn aanrecht de hele dag door schoon.


Zwarte vliegjes

Of treft u in huis of kantoor veel vliegjes aan op de muren en meubilair? Waar komen deze vliegen vandaag en hoe krijgt u ze weer weg? Kleine zwarte vliegjes in huis? Gezien hun uiterlijk worden rouwvliegjes vaak verward met fruitvliegjes.


Beide zijn ongeveer even groot en hebben lange poten. Fruitvliegjes zijn iets lichter van kleur (bruinachtig) en hebben rode ogen, terwijl rouwvliegjes zwart zijn. Maar omdat ze zo klein zijn, is het verschil moeilijk waar te nemen. Grote kans dat dit de varenrouwmug is. Ook wel rouwvarenmug genoemd) Ze leggen hun.


Blandford Fly wordt gedeeld die heel erg op mijn verhaal lijkt. De inhoud van het oog bestaat uit een weke, geleiachtige massa. In het glasvocht kunnen zich wat troebele deeltjes bevinden, die bij een snelle oogbeweging door de massa wat vertraagd volgen.


Daardoor lijkt het wel of u dan kleine zwarte-vliegjes ziet, of zwevende zwarte vlekjes. Had gelezen dat de vliegjes niet meer door het zand in de potgrond kunnen en de larven wat vliegjes worden er niet uit kunnen. Ik moet zeggen dat het resultaat verbluffend was, ik had na een poosje helemaal geen vliegjes meer en de planten deden het prima. Omdat ik had niet mooi vond heb ik na verloop van tijd het zand er voorzichtig af geschept.


Men ervaart dit als troebelingen, spinnewebjes, vliegjes , puntjes, sliertjes etc (mouches volantes of floaters). De troebelingen bewegen mee met de oogbewegingen en bewegen vaak nog na als het oog stil staat. Tegen een lichte (witte) achtergrond zijn de vlekjes vaak duidelijker (bijv. een heldere hemel, een computerscherm, een wit vlak). De medische naam is myodesopsie, maar ook de term glasvochtvertroebeling wordt veel gebruikt.


Het gaat om zwarte vliegjes die voor je oog lijken te zweven of vliegen, vandaar ook de naam. Een klein vliegje met zwarte vleugels, groter dat een fruitvliegje overigens.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts